Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Publikációk

Cikkek

Rejtekhelyükről előbújó kincseink – Albumban a Csongrád Megyei Önkormányzat képzőművészeti gyűjteménye

2018.01.07

Recenzió a Szeged folyóirat 2017. augusztusi számában:

Amikor a Csongrád Megyei Önkormányzat kiköltözött korábbi, Rákóczi téri székházából, kiderült, hogy a szervezet képzőművészeti gyűjteménye mintegy 400 darabosra rúg, és olyan alkotások is megtalálhatók benne, amelyek létezéséről a művészettörténészek sem tudtak. A REÖK szakmai segítségével biztonságba helyezték a műtárgyakat, majd egy részük a nyilvánosság elé kerülhetett a Rejtett kincsek című tárlaton. Ekkor merült fel az ötlet, hogy hosszútávon egy albummal tehető igazán közkinccsé a gyűjtemény.

 

Pusztai Virág: A televíziós műsorgyártás és műsorszerkesztés gyakorlati alapjai

2017.02.24

borito_elso.jpgA televíziós műsorgyártás és műsorszerkesztés gyakorlati alapjai című kötet a Szegedi Egyetemi Kiadó és a Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó gondozásában jelent meg.

 

Pusztai Virág: A látás szabadsága mint a XXI. század elején előtérbe kerülő igény

2014.11.07

Napjaink embere kénytelen szembenézni a vizuális túlingereltség és a vizuális infláció jelenségeivel, hiszen a modern technológia alkotta képek soha nem látott mennyiségben árasztanak el bennünket. Ha elemezzük korunk vizuális kultúráját, felmerül a gyanú, hogy látásunk szabadsága veszélybe került. Az információk látás útján történő befogadásának − szándékos vagy szándéktalan − manipulációja, megzavarása bizonyos esetekben akadályozhatja, torzíthatja belső, mentális képeink és ezzel együtt gondolataink megkonstruálását. A manipuláció alól viszont egyelőre csak olyan áron vonhatjuk ki magunkat, ha vállaljuk a társadalomból való kiszakadás következményét. Ahhoz, hogy e következmény nélkül is megvalósítható legyen a látás szabadsága és ezáltal a gondolati szabadság, társadalmi párbeszédre, megoldási javaslatokra van szükség.

Pusztai Virág: A látás szabadsága mint a XXI. század elején előtérbe kerülő igény. In: Létünk Virtuális Szekció 2014.

 

Pusztai Virág: Mivel jár a képek diadala?

2013.07.09

A mai embert nap mint nap megszámlálhatatlan vizuális impulzus éri. Vannak, akik szerint az ingergazdag képi környezetnek áldásos hatásai lehetnek, de egyre gyakrabban hallhatjuk ezt a kifejezést is: vizuális túlingereltség. A vélemények széles skálájával találkozhatunk azt illetően, áldás-e, avagy átok a televízió, az internet, vagy éppen az okostelefonok által diktált tempó. Egy biztos: mivel a képi információk soha nem látott szerepet töltenek be az emberek életében, mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy megismerjük azokat az okokat, amelyek ide vezettek és felmérjük a hatásokat, következményeket, amelyeket e kommunikációs csatorna túlsúlya idéz(het) elő. A probléma aktualitása ellenére a társadalmi párbeszéd ezen a téren még nem különösebben élénk. Pedig itt volna az ideje annak, hogy feltárjuk: mivel jár a képek diadala?

Pusztai Virág: Mivel jár a képek diadala? In: Agria 2013. nyár 

 

Pusztai Virág: Új kihívások a vizuális nevelés terén

2012.11.19

A mozgókép korának beköszöntésével, a média hatalmának megerősödésével és a reklámok térnyerésével megsokasodtak az átlagembert érő vizuális impulzusok. Az információk elsöprő többségét látás útján fogadjuk be, a szem, mint érzékszerv jelentősége magasan a többi fölé emelkedett. Mindezekre való tekintettel kijelenthetjük, hogy a vizuális nevelés fontossága napjainkban vitathatatlan. Ám ahelyett, hogy jelentőségének fokozódását látnánk, sajnálatos módon azt tapasztalhatjuk, hogy a tömegmédia megjelenése előtt a vizuális kultúra szervesebb része volt az általános műveltségnek, mint ma.

Pusztai Virág: Új kihívások a vizuális nevelés terén. In: Fordulópont 56. szám (2012) 

 

Pusztai Virág: Válságjelenségek a vizuális kultúrában....

2012.03.01

Korunk emberét nap mint nap megszámlálhatatlan mennyiségű vizuális impulzus éri. Elég végigmenni egy belvárosi utcán: az emberek és járművek alkotta forgatag mellett cégtáblák, feliratok, falragaszok, plakátok színes kavalkádja pályázik a figyelmünkre. Még a buszok, villamosok oldaláról is újabb és újabb képek tolakodnak elénk, megpróbálva meggyőzni bennünket valamely termék birtoklásának előnyeiről, vagy éppen egy-egy szolgáltatás igénybevételének hasznosságáról....

Pusztai Virág: Válságjelenségek a vizuális kultúrában, kihívások a vizuális nevelés terén – In: Vár 2012. 1. szám 

 

Pusztai Virág: Fantasztikus realizmus a REÖK-ben

2012.01.29

Vinkler László szegedi kiállításáról: Pusztai Virág: Fantasztikus realizmus a REÖK-ben

In: SzegediLap művészeti és kulturális portál (2012.01.29.) 

 

Pusztai Virág: A rajzolt Tragédia Szegeden

2012.01.15

Madách Imre: Az ember tragédiája című művének rajzfilm-feldolgozásáról: Pusztai Virág: A rajzolt Tragédia Szegeden

In: SzegediLap művészeti és kulturális portál (2012.01.15.) 

 

Pusztai Virág: A meggyőzés és befolyásolás eszközeinek változása...

2011.12.27

A modern plakát fejlődése akkor indult útjára, amikor Angliában és Franciaországban feltűntek a japán képzőművészet sokszorosított remekei. A színes japán fametszet példája az egyszerűség erejének, merész elhagyása a nem fontosnak, fokozása a lényegesnek. A távol-keleti rajzolók mutattak utat Európának: hogyan lehet művészi értéket adni a tömegben előállított nyomtatványoknak. A festők az új terület új lehetőségei felé fordultak, megszületett a mai értelemben vett plakát.

Pusztai Virág: A meggyőzés és befolyásolás eszközeinek változása a magyar, politikai témájú plakátokon. In: SzegediLap művészeti és kulturális portál (2011.12.27.)